Bondens egen marknad
Projektets
syfte är att:
• bygga upp en stolthet bland Upplands producenter för den egenproducerade och
högkvalitativa maten
• främja entreprenörsskapet inom lokalt producerad mat och bidra till att nya
arbetstillfällen skapas
• skapa förutsättningar för att livsmedelsbutiker runt om i Uppsala ska få en
egen butiksdel med gemensam display/utformning för försäljning av
lokalproducerad och ekologisk mat
• lyfta det lokalproducerade på restaurang och cafémenyerna runt om i Uppland
• vi vill också förmedla kunskapen ut till butiker och restauranger hur
"riktig mat blir till"
• få gårdsbutikerna runt om i Uppland att växa och bredda sina sortiment genom
att t.ex. utöka samarbetet med andra producenter i regionen
• visa turister och lokala besökare på vad Uppland har att erbjuda av lokal
hantverksmässigt producerad och ekologisk mat och därigenom öka besöken av
turister och Upplänningar både i staden och på landsbygden
• etablera en Bondens Butik och Café i nära anslutning till marknaden för att
ytterligare öka tillgängligheten till närproducerat och ekologiskt under hela
året
•vi vill utveckla bra gemensamma logistiklösningar för transporter till och
från butiker, restauranger och andra försäljningsställen.
• ca 30-50 företag ska kunna livnära sig på de olika delarna i konceptet
• skapa en framgångsmodell med ett heltäckande koncept som kan kopieras i hela
landet/Norden.
Beslutsmotivering:
Projektet stimulerar befintliga producenter och skapar kontakter mellan
producenter och marknad.
Kontakt: Claudia Dillman, claudia@saxensorter.se, 070-2313992
HEMSIDA: http://www.bondensmatiuppland.se/
Projektinformation
- Projektperiod:
- 2010-05-12 - 2013-12-31
- Diarienummer:
- LUB-2010-011
- Projektstatus:
- Pågående
- Axel:
- 3
- Geografiskt område:
- Uppsala, Knivsta, Sigtuna, Tierp, Östhammar
- Projektägare:
- Bondens egen Marknad i Uppsala
- Kontaktpersoner:
-
- Se informationstext om projektet
- Se informationstext om projektet
- Budget:
- Beviljat stöd:
- 1 399 668 kronor
Mål